nuff nuff

Sunday, 3 April 2011

10 cara berhenti merokok

Kepada semua yang merokok, cubalah cara-cara yang dicadangkan ini kerana secara logiknya berkesan.

1. Niat 
Nak berhenti macam nak solat dan puasa juga, mesti ada niat. إنما العمال بالنيات perbuatan yang baik di sisi Allah akan dikira sebagai ibadah. Jadi niatlah untuk berhenti. InsyaAllah akan dipermudahkan.



2. Berpuasa
Berpuasa untuk menghalang diri daripada menghisap rokok. Ataupun nak senang mulalah plan berhenti merokok di bulan Ramadhan.

3. Berhenti beli rokok
Kalau nak berhenti hisap rokok, kenalah berhenti membeli. Kalo tak ada rokok macam mana nak hisap rokok. Tapi ada juga yang tak tahan sangat bila dah berhenti beli, dia minta pula pada kawan. Tapi sampai bila kawan tu nak bagi kan, maklumlah beli rokok pakai duit. Satu lagi kelebihannya dapat jimat duit. Daripada habis beli rokok, dapatlah simpan juga.


4. Hindari kawan-kawan yang merokok
Janganlah datang dekat dengan geng-geng yang merokok. Kalau datang juga memanglah terbuka kembali pintu hati untuk merokok. Kalau tak jumpa maka adalah peluang lupakan rokok dan asapnya.

5.Makan Gula-Gula
Gantikan rokok-rokok dengan gula-gula. bila dah tak tahan nak hisap rokok tu, makan la gula-gula. Sampailah hilang ketagih dapatlah berhenti.
Makanlah gula-gula ni daripada merokok.

6. Pakai mask (penutup mulut & hidung) 24 jam
Bila mulut dan hidung dah tutup, terhalanglah aktiviti merokok.

7. Jangan nyalakan rokok
Cara begini sangat efektif dan rokok anda tak akan habis. Letak saja rokok dimulut dah hisaplah puas-puas tanpa nyalakan. Sebatang rokok boleh tahan sampai setahun. Sekotak boleh hisap sampai 20 tahun.

8. Gantikan rokok dengan duit.
Gulung duit RM10 tu macam rokok kemudian bakar dan hisaplah asap dia. Kalau terus-terus begini kemungkinan berhenti merokok adalah tinggi.


9. Hisap ubat nyamuk (bagi yang berani)
Gantikan ketagih merokok dengan menghisap ubat nyamuk. Dijamin akan berhenti merokok.
Hisaplah kalau nak berhenti merokok

10. Hisap ibu jari kaki (bagi heavy smoker)
Dengan kelazatan ibu jari kaki, anda akan lupa apa itu rokok. Kalau tak cukup ibu jari kaki anda, hisaplah ibu jari kaki orang lain.

Siapa yang berazam pasti dapat berhenti. 10 cara ini hanyalah panduan. Kepada semua 'smoker' selamat mencuba. Kesannya anda tanggung sendiri


6 comments:

  1. hehe . adoi , brilliant sungguh lah . nice entry (:

    ReplyDelete
  2. thnx...rajin2 la singgah k :)

    ReplyDelete
  3. weee ~ oke , suda follow dan mesti akan singgah (:

    ReplyDelete
  4. ni nk bg mampos...

    ReplyDelete
  5. ,ni nk bg owg mati ! ,adoiyai ,

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...