nuff nuff

Thursday 31 March 2011

Cikgu, si Sami sakit......!! Part 2

Sambung cerita semalam, siap yang belum baca klik sini.

Dalam jam 1 aku dan Clarence bawa si Sammy pulang ke rumah. MA tu ada pesan yang perut si Sammy kosong. Jadi kenalah bawa dia pergi makan dulu tapi dalam jam 2 kena bawa dia datang semula. Clarence pun cakap kita hantar si Sammy balik dulu suruh dia makan di rumah dan lepas tu suruh bapanya hantar ke hospital semula jam 2. Aku pun ikut saja dengan cadangan Clarence.




Jadi kami pun bergerak pulang. Clarence pun nampak macam nak cepat saja. Masuk saja kereta kami terus bergerak sambil sembang-sembang pasal keadaan si Sammy. Lebih kurang 5 minit dalam kereta aku terdengar bunyi di belakang. Terus aku toleh si Sammy, aku nampak dia sedang tutup mulutnya. Aku pun beritahu Clarence yang si Sammy nak termuntah. Clarence pun paniklah sambil mencari tempat untuk berhenti. 

Aku nampak petronas dan suruh Clarence singgah. Tapi Clarence buat keputusan untuk berhenti tepi jalan saja sebab takut tak sempat untuk si Sammy tahan. Dia terus dukung si Sammy dan bawa ke tepi jalan. Di situlah si Sammy muntah. Kesian aku tengok si Sammy. Dia hanya muntah lendir saja menunjukkan perutnya benar-benar kosong.

Selesai muntah kami teruskan perjalanan ke rumah si Sammy. Rumah dia pun tak jauh dari tempat kami tinggal. Sebelum sampai di rumahnya tiba-tiba hujan lebat. Jadi Clarence pun risaulah sebab nak pergi ke rumah dia tidak boleh masuk dengan kenderaan. Kena jalan kaki. Basahlah si Sammy nanti. Sampai di persimpangan akhir di kawasan rumah si Sammy kami pun berhenti. 

Si Sammy pun tunjukkanlah mana satu rumah dia. Aku ternampak seorang perempuan di depan rumahnya. Aku pun lambai ke arah perempuan itu untuk memanggilnya. Dia datang dengan baju hujan saja. Clarence pun keluar untuk bercakap dengan perempuan itu. Lalu Clarence bagi satu payung untuk si Sammy pulang ke rumah.

Lepas itu Clarence masuk dalam kereta dan berkata pada aku,"nasib baiklah saya yang cakap sama ibu dia tadi sebab mereka kurang faham bahasa melayu. Saya cakap dusun sama ibu dia suruh bawa si Sammy ke hospital nanti."

Apa yang dapat aku perhatikan  ialah keluarga si Sammy agak susah. Rumahnya usang dan mungkin tiada bekalan elektrik. Namun dalam kesusahan itu aku dapat lihat dia sekeluarga sangat tenang dan tabah dengan kehidupan sebegitu. Semoga si Sammy cepat sembuh dan bersekolah seperti biasa. Wasalam

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...